Skip to main content
12. april 2023

Motorcyklister er udsatte i trafikken – korrekt motorcykeltøj er afgørende

Hvert år sker der alt for mange ulykker, hvor motorcyklister er involveret. Motorcyklister er mere udsatte i trafikken end fx bilister, og når der sker ulykker, kan følgerne være alvorlige.

Motorcyklister er udsatte i trafikken - korrekt motorcykeltøj er afgørende
Af: Daniel Svendsen | Foto:

PRESSEMEDDELELSE FRA RÅDET FOR SIKKER TRAFIK

Hvert år sker der alt for mange ulykker, hvor motorcyklister er involveret. Motorcyklister er mere udsatte i trafikken end fx bilister, og når der sker ulykker, kan følgerne være alvorlige. Derfor er det vigtigt, at motorcyklister tager sikkerheden alvorligt og er korrekt påklædt.

Når forårssolen skinner, begynder motorcyklister landet over at gøre motorcyklen klar til de første ture. Det er afgørende, at motorcyklen er klargjort til endnu en sæson, men mindst lige så vigtigt er det, at sikkerhedsudstyret er på plads. Alt for ofte bliver konsekvenserne af en motorcykelulykke værre, end de behøvede være, fordi motorcyklisten har fravalgt dele af det udstyr, som beskytter kroppen i en ulykke.

Derfor går Rådet for Sikker Trafik, Rigshospitalet og Københavns Politi i forbindelse med motorcykelsæsonens opstart ud med et fælles budskab til motorcyklisterne: Husk nu korrekt sikkerhedsudstyr fra top til tå, for det kan redde dit liv eller sikre, at du ikke bliver invalideret.

Som motorcyklist er det vigtigt, at man ikke kun ser på sin nypolerede motorcykel, inden man skal på køretur. Det er nemlig afgørende, at man kigger ned ad sig selv og kritisk vurderer, om man er beskyttet på alle dele af kroppen. Det betyder utroligt meget for ens chancer for at slippe godt fra en ulykke, siger Jeppe Gudmandsen, pressekonsulent i Rådet for Sikker Trafik.

Det kan være fristende at tage en kort tur på motorcyklen, hvor man bare har taget motorcykeljakke og hjelm på, men hvor ben, fødder, hænder og ryg ikke er beskyttet tilstrækkeligt. Det er noget, som kan få en motorcykelbetjent til at ryste på hovedet, når han samtidig er den, der bliver kaldt ud som den første til trafikulykker.

Som motorcykelbetjent ser jeg alt for ofte motorcyklister køre i almindelige jeans og gummisko. Jeg vil gerne komme med en klar ordfordring til, at motorcyklister kører med motorcykelhjelm, -jakke, -bukser, -støvler og rygskjold. Når man investerer i en motorcykel, bør man også afsætte penge i budgettet til at købe alt sikkerhedsudstyret, og der er mange forskellige stilarter, så alle burde kunne finde motorcykeltøj, som de kan lide, siger Ove Hansen, politiassistent i Københavns Politi.

TraumeCentret på Rigshospitalet modtager tilskadekomne fra nogle af landets mest alvorlige trafikulykker, og her oplever lægerne hvert år motorcyklister, som kommer alvorligt til skade. Cirka 4 ud af 10 tilskadekomne på afdelingen kommer fra trafikulykker. Antallet af motorcyklister, som indbringes til TraumeCentret svinger fra år til år, men særligt i forårsmånederne stiger antallet af motorcykeluheld.

Når vi modtager tilskadekomne motorcyklister på TraumeCentret, ser vi ofte udbredte og i nogle tilfælde invaliderende og livstruende skader. Som motorcyklist er man en såkaldt “blød” trafikant, og man er særligt udsat i forbindelse med trafikuheld. Selv ulykker med lavere hastigheder kan være farlige på en motorcykel. Korrekt sikkerhedsudstyr kan i nogen grad forebygge alvorlige skader, mens almindelige jeans og gummisko ikke yder nogen beskyttelse, fortæller Søren Steemann Rudolph, overlæge og traumemanager i Afdeling for Bedøvelse, Operation og TraumeCenter på Rigshospitalet, og opfordrer til, at man som motorcyklist altid kører efter omstændighederne og husker korrekt sikkerhedsudstyr.

Gode råd til motorcyklister:

– Køb korrekt motorcykeludstyr fra top til tå. Hjelm, handsker, rygskjold, fodtøj og jakke samt bukser.

– Vælg tøj og hjelm i pangfarver, så andre trafikanter lettere kan få øje på dig.

– Sørg for at tage et kørekursus, så du er klar til en ny sæson og har styr på, hvordan du og din motorcykel reagerer i en presset situation.

 

Dræbte og alvorligt tilskadekomne i motorcykelulykker i Danmark, 2017 til 2021.

2017

  • Dræbte: 11
  • Alvorligt tilskadekomne: 171

2018

  • Dræbte: 21
  • Alvorligt tilskadekomne: 176

2019

  • Dræbte: 27
  • Alvorligt tilskadekomne: 169

2020

  • Dræbte: 11
  • Alvorligt tilskadekomne: 193

2021

  • Dræbte: 12
  • Alvorligt tilskadekomne: 148