Skip to main content
12. april 2024

Nyt projekt sætter fokus på morgensang for de mindste i Middelfart Kommune

Indskolingseleverne på Østre Skole og Gelsted Skole bliver en del af et nyt projekt, når de sætter gang i foråret med fokus på morgensang. Et innovativt pilotprojekt iværksat af Musiklærerforeningens forlag, Dansk Sang, og kompetencecenteret Levende Musik i Skolen bringer ny energi og inspiration til skolens morgensangsritualer med formålet om at styrke børnenes erfaring med fællessang og koncertoplevelser.

Af: Levende Musik i Skolen, LMS | Foto: Christian Brandt
PRESSEMEDDELELSE

Gennem morgensang lærer elever ikke kun at synge i kor, men også at lytte, samarbejde og være en del af stemningen og fællesskabet, som kun musikken kan skabe. Det er en læring, der strækker sig ud over musiklokalerne og ind i elevernes liv på tværs af skoledagen. Det er udgangspunktet for et nyt fælles projekt fra Dansk Sang og Levende Musik i Skolen, LMS, der skal give ny inspiration til udbredelse af den fælles morgensang.

Morgensangen skal simpelthen ud – ikke med badevandet, men med dygtige og erfarne morgensangsinstruktører, som kan inspirere endnu flere ude på skolerne og få drømmene om en forandringsproces mod mere fællessang til at blomstre, siger Søren Bechmann, ansvarshavende redaktør hos Musiklærerforeningens forlag Dansk Sang.

‘1-2-3, morgensang’ indledes med besøg af en erfaren sanginstruktør fra Dansk Sang, som vil lede indskolingens fælles morgensang. Derefter følger en workshop med samme instruktør, der deler idéer og inspiration til musiklærere og andre interesserede på skolen. Som afslutning på forløbet får Østre Skole og Gelsted Skole kort tid efter besøg af duoen Vi Finder På til en skolekoncert, hvor eleverne kommer til at synge med på to af gruppens sange, der også er blevet øvet til morgensangssamlingen.

Morgensang styrker det fælles musikalske rum

Hos LMS’s udsendte musikgrupper oplever man, at der kan være en forskel på, om skolernes elever er vant til at samle sig om musikken eller ej. Sådan et samlingspunkt kunne være morgensang, og for LMS er pilotprojektet et spændende skridt i at styrke de danske elevers inddragelse i koncerterne.

For os handler projektet om at inddrage eleverne i sangen, så vi dermed også kan styrke deres inddragelse i koncertoplevelserne. Når elever har morgensang sammen, skaber vi automatisk et fælles musikalsk rum for dem, der giver dem nogle rigtig gode forudsætninger for at tilgå andre musikoplevelser. Derudover håber vi, at projektet kan være med til at understøtte skolernes musiklærere, så de også får nogle værktøjer, de kan bruge til musikundervisningen, siger Gitte Abildtrup, der er direktør hos Levende Musik i Skolen.

1-2-3, morgensang! forløber i april og maj på udvalgte skoler på Fyn og Sjælland for indskolingselever.

Fakta:

Om Levende Musik i Skolen, LMS
Levende Musik i Skolen (LMS) er et nationalt kompetencecenter, hvis kerneopgave er at sikre professionelle skolekoncerter til alle Danmarks grundskoler. LMS står årligt bag godt 3000 koncerter for over 350.000 børn og unge og er dermed Danmarks største koncertarrangør. LMS Skolekoncerter giver børnene adgang til en uvurderlig skat af musikalsk kulturarv uanset geografi og opvækstbetingelser, samtidig med at koncerterne er tilpasset skolens læringsdagsorden. På nuværende tidspunkt har LMS faste aftaler med 70 kommuner. Læs mere på lms.dk

Om Dansk Sang 
Dansk Sang, Musiklærerforeningens forlag er et innovativt musikpædagogisk forlag, som udgiver forskellige typer af både analoge og digitale materialer til brug i primært grundskolen. Hertil kommer en række udgivelser til brug i kirken, musikskolen, ungdomsuddannelserne, daginstitutionerne og private hjem. Dansk Sang indgår som musikforlag i en række forskellige initiativer og samarbejdsrelationer med respekt for musikfaget som en kulturbærende værdi i samfundet.