Skip to main content
9. juni 2023

Weekendens Tur d’ Rosé blev en kæmpe succes

Lørdagens roséløb blev afholdt med fordoblet deltagerantal, nyt målområde og glade, rosédrikkende deltagere.

Af: Rikke Hansen | Foto: LokalNyt Middelfart

ANNONCØRBETALT INDHOLD

I weekenden blev der afholdt anden udgave af Middelfarts roséløb – Tur d’ Rosé som det i år hedder. De 400 billetter blev udsolgt allerede efter et par måneder, så interessen og forventningerne til løbet har været store. Hos hovedpersonerne bag løbet, Kirsten Jespersen fra NordFyns Bank og Jacob Demant fra Vin & Co., er glæden da også stor her i dagene efter løbet. For som Kirsten Jespersen fortæller:

– Det var simpelthen en kæmpe succes.

Dobbelt så mange til start i år

Til årets løb var deltagerantallet fordoblet fra sidste års 200, og i lørdags kl. 13.00 blev de 400 deltagere sendt afsted fra Sildemarken og ud på den 5 kilometer lange rute. Rundt om halsen havde de alle deres vigtige lyserøde keyhanger med indbygget vinglas. For rundt på ruten blev de mødt af fem forskellige væskedepoter, hvor der – atypisk for klassiske motionsløb – ikke blev serveret vand men derimod fem forskellige rosévine.

Alle deltagerne fik udleveret en keyhanger med indbygget vinglas, som de fik fyldt op ved hver af de fem væskedepoter på ruten.

For selvom det kaldes et roséløb, er det ikke løb, der er i fokus. Derimod er det den hyggelige stemning og den gode rosévin, der er det vigtigste.

Hygge, godt selskab og god rosé

– Det er ikke et motionsløb. Det gælder ikke om at komme først. Nej, det handler egentlig meget mere om hyggen, det gode selskab og god rosé, fortæller Jacob Demant.

Lørdagens rute var fem kilometer lang, og rigtig mange af de 400 deltagere valgte at gå ruten. Og det er netop også derfor, de i år har valgt at ændre navnet på løbet. Hvor de sidste år kaldte det ”Roséløbet”, har de I år valgt at sætte mere fokus på den hyggelige og festlige stemning med navnet ”Tur d’ Rosé”. Navnet skal tydeliggøre, at det er for alle, og ikke kun dem der kan løbe stærkt.

– Det er mega skønt at se, at fordi det er fem kilometer, kan de fleste være med. Det er altså bare rigtig fedt, fortæller Jacob Demant.

Som noget nyt i år er der også blevet gjort noget ud af målområdet. Så med livemusik, hyggeområde og vinbar, fortsatte den hyggelige stemning selv efter deltagerne kom i mål. Efter sidste års løb lærte Kirsten Jespersen og Jacob Demant nemlig, at deltagerne gerne ville blive og hygge sig efter målstregen.

-Folk manglede sidste år noget for at få sluttet dagen ordentligt af. Derfor prøvede vi det her af, og det fungerede fuldstændig perfekt. Mange blev hængende, og det var super fedt, fortæller Jacob Demant.

I målområdet var der vinbar og livemusik, så deltagerne kunne hygge sig, efter de var kommet i mål. 

Et stærkt lokalt samarbejde

Løbet startede oprindeligt som en spirende ide hos Kirsten Jespersen tilbage i 2020, der efter at have overværet Roséløbet i Skagen blev inspireret til at arrangere noget lignende i Middelfart. Efter at have brygget lidt på ideen tog hun kontakt til Jacob Demant, for som hun siger:

– Det er lidt vigtigt at have en vinmand med til et roséløb.

Jacob Demant var straks med på ideen, og sammen mente de, at de havde et godt setup og kendte de rigtige mennesker, der kunne hjælpe dem at få ideen ført ud i livet.

I år har en billet kostet 100 kr., og for de penge får man seks glas rosé og tre-retters tapas ude på ruten. Det er derfor ikke nogen overskudsforretning, men det er heller ikke vigtigt for Kirsten Jespersen og Jacob Demant. Hovedtanken bag arrangementet har nemlig fra starten været at gøre noget for Middelfart.

Det er faktisk det primære mål for os – at engagere menneskerne og foreningerne i Middelfart, fortæller Kirsten Jespersen.

Det har på ingen måde handlet om at tjene penge eller at få dækket deres udgifter. Det er nemlig den frivillige ånd, de har bygget projektet på, og sådan vil de gerne fortsætte. Derfor har de lige fra starten været afhængige af, at frivillige har hjulpet dem med alt fra skilteopsætning til at servere roséen ude på ruten. Her har kollegaerne hos både Nordfyns Bank og Vin & Co. hjulpet til. Men andre lokale virksomheder har også bidraget til, at løbet i lørdags blev en succes.

HUSET Middelfart stod for 3-retters tapas ude på ruten, Lillebælt Skilte & Print har printet logo og tekst på de frivilliges lyserøde trøjer, og Fit&Sund Middelfart stod for at varme de 400 deltagere op, inden de blev sendt ud på ruten.

Fit&Sund Middelfart stod for opvarmningen af de 400 deltagere.

Et hamrende fedt løb

Løbet i år må da også siges at have været en succes. Med sol fra en skyfri himmel, udsolgt af billetter, tomme roséflasker og glade deltagere er de to hovedpersoner bag løbet også meget glade for afviklingen.

– Vi er meget tilfredse. Det var en kæmpe succes. Ikke at det var dårligt sidste år, men det var en anden succes i år, fortæller Kirsten Jespersen med et stort smil.

Tilbagemeldingerne fra deltagerne har da også kun været gode, som Kristen Jepersen fortæller:

– Vi har simpelthen bare fået så mange positive tilkendegivelser. Jeg har ikke hørt nogen sige noget negativt overhovedet. Folk har syntes, det har været hamrende fedt, og de vil bare gerne være sikre på, at de kan komme med igen næste år.

En succes der skal gentages næste år

Ovenpå årets succes er Kirsten Jespersen og Jacob Demant helt klar til at arrangere Tur d’ Rosé i Middelfart igen til næste år. Med nu to års erfaring i rygsækken har de lært, at deres koncept fungerer. Drømmen er derfor ikke, at løbet skal vokse sig kæmpe stort, men de er tværtimod meget tilfredse med størrelsen og formen. Derfor kommer næste års udgave også til at ligne dette års:

– Vores tanke har hele tiden været, at det ikke skal være et kæmpestort løb. Det skal være et løb, vi selv magter, og hvor vi kan fortsætte med at være drevet af frivillige kræfter. Der kommer heller ikke til at være tidtagning fremover. Det skal blive ved med at være det her hyggelige løb. Og så vil vi fortsætte med at holde det så lokalt, som vi kan komme afsted med, fortæller Kirsten Jespersen.

Vi kan derfor alle se frem til, at Tur d´ Rosé vender tilbage igen næste år, men måske man skal være hurtigt ude for at få en af de få billetter. Det bliver annonceret af Vin &Co. når billetterne kommer til salg til næste år.

Herunder ses en række billeder fra årets Tur d´Rosé: